Adana İş Kazası Avukatı

Adana İş Kazası Avukatı

İŞ KAZASI DAVALARI

ADANA İŞ KAZASI UZMANI AVUKAT

İş kazası davaları, bir çalışanın iş yerinde veya işin yürütülmesi sırasında yaşadığı kaza sonucunda uğradığı bedensel veya ruhsal zararların tazmin edilmesi amacıyla açılan davadır. Bu tür davalar, iş kazasından kaynaklanan zararların tazmin edilmesini, sorumluların belirlenmesini ve iş güvenliği ihlallerinin yaptırıma tabi tutulmasını amaçlar. Adana'da kurulu ofimizde iş kazası davaları uzmanı avukatlar olarak  bu tür davaları yürütmekteyiz. Yürüttüğümüz davalarda öne çıkan hususlar şunlardır;

A- İŞ KAZASI VE TRAFİK-İŞ KAZASI DAVALARINDA GÖREVLİ MAHKEME

7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunun 5. maddesine göre iş kazası ve trafik iş kazası davalarına bakmakla görevli mahkeme iş mahkemeleridir.

B- İŞ KAZALARINDA YETKİLİ MAHKEME

7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunun 6/3. maddesine göre İş kazasından doğan tazminat davalarında, iş kazasının veya zararın meydana geldiği yer ile zarar gören işçinin yerleşim yeri mahkemesi de yetkilidir. Ayrıca bu madde hükümlerine aykırı yetki sözleşmeleri geçersizdir.

C- İŞ KAZALARINDA ZAMANAŞIMI SÜRESİ

BK 146. Maddesi hükmüne göre iş kazası nedeniyle tazminat davası açma süresi(zamanaşımı süresi) iş kazasının meydana geldiği tarihten itibaren 10 yıldır.

D- İŞ KAZALARINDA DAVA AÇMADAN ÖNCE ARABULUCUYA BAŞVURMA ZORUNLULUĞU (DAVA ŞARTI) VAR MI?

7036 sayılı İş Mahkemesi Kanunun 3/3 maddesi gereği  İş kazası veya meslek hastalığından kaynaklanan maddi ve manevi tazminat ile bunlarla ilgili tespit, itiraz ve rücu davalarında arabulucuya başvurmak dava şartı değildir.

E- İŞ KAZASI DAVASINI KİMLER AÇABİLİR?

a-Maluliyet halinde işçi, ağır yaralanmalarda kazadan dolayı vasi atanmış ise vasi açabilir.
b-Ölüm halinde; Burada işçinin (desteğin) desteğinden mahrum kalanlar çalışma süresine göre hak kazandığı kıdem tazminatını da talep edebilirler.

F- İŞ KAZASI DAVALARI KİMLERE KARŞI AÇILIR?

İş kazası davaları, kazada kusuru olan işverene karşı açılır. Burada asıl işveren alt işveren ilişkisi varsa tazminattan her iki işveren de müşterek ve müteselsilen sorumludur. Ayrıca kazaya sebebiyet veren işverenin diğer işçilerine karşı da açılabilir.

G- İŞ KAZASI NEDİR HANGİ HALLER İŞ KAZASI KABUL EDİLİR?

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunun 13. maddesinde tanımlanmıştır. Buna göre; İş kazası sayılan haller;

a) Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada,
b) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalı kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle,
c) Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda,
d) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,
e) Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında,
meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hale getiren olaydır.

H- İŞVEREN TARAFINDAN İŞ KAZASININ SGK’YA BİLDİRME SÜRESİ VE ŞEKLİ

Burada işveren kazayı kolluk kuvvetlerine hemen, SGK ya ise istinası olmakla birlikte genel olarak 3 işgünü içinde bildirmesi gerekmektedir. Süresi içinde bildirim yapmayan işverene idari para cezası uygulanır.

I- İŞ KAZALARINI ÖNLEMEK AÇISINDAN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASINA İŞÇİ VE İŞVERENE DÜŞEN YÜKÜMLÜLÜKLER

Bu hususlar 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile düzenlenmiştir. Söz konusu kanunun amacı; işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ve mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının iyileştirilmesi için işveren ve çalışanların görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir. İş kazalarını önlemek veya güvence altın almak açısından Kanun burada hem işçiye hem de işverene yükümlülük getirmiştir.  Ancak asli sorumluluk işverene yüklenmiştir.

J- İŞ KAZASINDA İŞVERENLERİN GENEL YÜKÜMLÜLÜKLERİ

Buna ilişkin yükümlülükler 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nur 4. maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre;İşveren, çalışanların işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlamakla yükümlü olup bu çerçevede;
a) Mesleki risklerin önlenmesi, eğitim ve bilgi verilmesi dahil her türlü tedbirin alınması, organizasyonun yapılması, gerekli araç ve gereçlerin sağlanması, sağlık ve güvenlik tedbirlerinin değişen şartlara uygun hale getirilmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi için çalışmalar yapar.
b) İşyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerine uyulup uyulmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların giderilmesini sağlar.
c) Risk değerlendirmesi yapar veya yaptırır.
ç) Çalışana görev verirken, çalışanın sağlık ve güvenlik yönünden işe uygunluğunu göz önüne alır.
d) Yeterli bilgi ve talimat verilenler dışındaki çalışanların hayati ve özel tehlike bulunan yerlere girmemesi için gerekli tedbirleri alır.
(2) İşyeri dışındaki uzman kişi ve kuruluşlardan hizmet alınması, işverenin sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
(3) Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği alanındaki yükümlülükleri, işverenin sorumluluklarını etkilemez.
(4) İşveren, iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin maliyetini çalışanlara yansıtamaz. 
5. maddede belirlenen risklerden korunma ilkeleri ise şunlardır;
İşverenin yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde aşağıdaki ilkeler göz önünde bulundurulur:
a) Risklerden kaçınmak.
b) Kaçınılması mümkün olmayan riskleri analiz etmek.
c) Risklerle kaynağında mücadele etmek.
ç) İşin kişilere uygun hale getirilmesi için işyerlerinin tasarımı ile iş ekipmanı, çalışma şekli ve üretim metotlarının seçiminde özen göstermek, özellikle tekdüze çalışma ve üretim temposunun sağlık ve güvenliğe olumsuz etkilerini önlemek, önlenemiyor ise en aza indirmek.
d) Teknik gelişmelere uyum sağlamak.
e) Tehlikeli olanı, tehlikesiz veya daha az tehlikeli olanla değiştirmek.
f) Teknoloji, iş organizasyonu, çalışma şartları, sosyal ilişkiler ve çalışma ortamı ile ilgili faktörlerin etkilerini kapsayan tutarlı ve genel bir önleme politikası geliştirmek.
g) Toplu korunma tedbirlerine, kişisel korunma tedbirlerine göre öncelik vermek.
ğ) Çalışanlara uygun talimatlar vermek.

K- İŞ KAZASINDA İŞÇİLERİN / ÇALIŞANLARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

Kanun ve yönetmeliklere göre iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması açısından işçi/çalışanların da yükümlülükleri olduğuna değinmiş idik.
İşçi/çalışan uymakla yükümlü olduğu hususlar 19. Maddede yer almaktadır. Buna göre;
(1) Çalışanlar, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili aldıkları eğitim ve işverenin bu konudaki talimatları doğrultusunda, kendilerinin ve hareketlerinden veya yaptıkları işten etkilenen diğer çalışanların sağlık ve güvenliklerini tehlikeye düşürmemekle yükümlüdür.
(2) Çalışanların, işveren tarafından verilen eğitim ve talimatlar doğrultusunda yükümlülükleri şunlardır:
İşyerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tehlikeli madde, taşıma ekipmanı ve diğer üretim araçlarını kurallara uygun şekilde kullanmak, bunların güvenlik donanımlarını doğru olarak kullanmak, keyfi olarak çıkarmamak ve değiştirmemek.
Kendilerine sağlanan kişisel koruyucu donanımı doğru kullanmak ve korumak.
İşyerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tesis ve binalarda sağlık ve güvenlik yönünden ciddi ve yakın bir tehlike ile karşılaştıklarında ve koruma tedbirlerinde bir eksiklik gördüklerinde, işverene veya çalışan temsilcisine derhal haber vermek.
Teftişe yetkili makam tarafından işyerinde tespit edilen noksanlık ve mevzuata aykırılıkların giderilmesi konusunda, işveren ve çalışan temsilcisi ile iş birliği yapmak.
Kendi görev alanında, iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için işveren ve çalışan temsilcisi ile iş birliği yapmak ile görevlidir.

Adana Avukat Arabulucu Ebru Civelek Çetin